Tillagd i varukorgen
Fortsätt handla
Gå till kassan

Köpvillkor

Leveransvillkor

Leverans till företag
Leveranser sker fritt från vårt lager i Huskvarna. Allmänna leveransbestämmelser enligt NL09 tillämpas. Normalt skickas lagerförda varor samma vardag om vi får din order före kl. 15.00. Varorna är då vanligtvis, med undantag för vissa postnummer, hos dig senast kl. 16.00 nästkommande vardag.

Företagspaket levereras till dörren såvida mottagaren är ett företag. Om kollit inte kan levereras på grund av t.ex. låst port, okänd portkod eller icke farbar väg kommer det att finnas tillgängligt för avhämtning på Postens utlämningsställe nästkommande vardag efter avisering till mottagaren.

När det gäller gods som skickas på pall kommer endast ett leveransförsök att göras. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste terminal upp till 14 dagar efter ankomstdagen.

Som företag kan även Eget fraktavtal användas och speditör samt kundnummer hos denne bifogas då vid orderläggning.

Vid leveransförseningar som frångår vad som är avtalat meddelar Schuchardt Maskin kunden inom rimlig tid med uppdaterad information. Kunden har i detta fall rätt att häva sitt köp om den nya leveranstidpunkten inte är accepterbar för kunden.

Leverans till privatpersoner
Ordrar under 20 kg levereras med PostNord MyPack Collect, vilket innebär att paketet finns att hämta ut på närmsta utlämningsställe. Normalt sett är paketet framme nästkommande vardag, med undantag för vissa postnummer. För ordrar över 20 kg skickas paketet som PostNord Företagspaket. Är mottagaren av Företagspaket en privatperson skall mottagaren hämta kollit på Postens utlämningsställe efter avisering. Leveranstiden för Företagspaket förlängs då i regel med ett dygn. När det gäller pallgods som skickas till en privat adress sker avisering nästkommande vardag och leverans till gatuplan eller tomtgräns.

Vid leveransförseningar som frångår vad som är avtalat meddelar Schuchardt Maskin kunden inom rimlig tid med uppdaterad information. Kunden har i detta fall rätt att häva sitt köp om den nya leveranstidpunkten inte är accepterbar för kunden. Detta gäller även specialbeställningar som frångår från början avtalad leveranstid.

Leverans till andra länder
Schuchardt Maskin levererar endast inom Sverige åt svenska kunder. Vissa undantag kan göras för företag om annat avtalats.

Övrigt, leverans
Vid leverans medföljer bruksanvisning för produkter där detta anses vara nödvändigt. Bruksanvisningen levereras antingen fysiskt eller digitalt och går normalt sett att få på svenska.

För produkter som är slutsålda och där det på smaskin.se inte anges någon leveranstid, vänligen kontakta oss för mer exakt information. I det ordererkännande som skickas ut när ordern är behandlad är detta specificerat och kan röra sig om allt från några dagar till flertalet veckor.

Priser

Alla priser i vår tryckta katalog är i svenska kronor exklusive moms. I vår webbutik är standardinställningen att visa priser exklusive moms, något du själv enkelt ändrar till inklusive moms uppe till höger ovanför varukorgen (desktop) eller i den utfällbara menyn (mobil).

Priserna som presenteras gäller tills vidare. Vi reserverar oss för tryckfel samt för kostnadsförändringar utanför vår kontroll. Det pris som står i kassan på hemsidan är dock det pris som gäller, såvida detta inte är uppenbart felaktigt.

Orderbekräftelse

Beställning av Schuchardt Maskin produkter sker via webbutiken smaskin.se, e-post, brev eller telefon. För att en beställning skall vara bindande för Schuchardt Maskin, måste beställningen skriftligen bekräftas av Schuchardt Maskin före genomförd leverans, vilket görs via e-post i form av ett ordererkännande när ordern behandlats. Detta innebär bland annat att om produkt i Schuchardt Maskin sortiment utgått eller av annan anledning inte längre finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Schuchardt Maskin ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan. Övriga villkor för ordern står även i det ovan nämnda mailet med ordererkännandet.

Fraktkostnad

Om inget annat avtalats sker leveransen med Postnord Logistics, (fd.Posten Logistik AB) som Företagspaket eller MyPack Collect, beroende på om du som kund handlar via företag eller som privatperson. Varje order belastas endast med en fraktkostnad enligt:

  • Standardfrakt: 150 kr per order (ex. moms). Maxvikt 35 kg/kolli
  • Pallgods: 850 kr per order (ex. moms. Kostnad för pall ingår i detta belopp)
  • Ospecificerad fraktkostnad: på produkter som är tunga och skrymmande varierar fraktkostnaden avsevärt beroende på leveransadress. Därför kan vi inte erbjuda ett fraktpris på förhand, utan tar fram detta vid order- eller offertförfrågan.

Produkter som skickas på pall är markerade med en stjärna (*) vid artikelnumret i katalogen.
I webbutiken markeras produkterna med respektive fraktklass.

För ej utlösta leveranser, debiterar vi en ytterligare standardfrakt. Tänk därför på att alltid vara närvarande när leveransen sker, eller att hämta ut beställningar inom 14 dagar ifrån att det ankommit till postombudet.

Restorder

Om någon vara på din order är restnoterad eller av annan anledning inte kan levereras meddelas detta i ett ordererkännande. Varan sänds så snart den kommit in på vårt lager igen. Är flera varor restnoterade samlevereras dessa när samtliga restnoterade varor har kommit hem. Om ordern tidigare är belastad med en fraktkostnad skickas restordern fraktfritt. Restorder under 100 kr expedieras inte utan kundens uttryckliga önskemål och belastas då med fraktkostnad.

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar om exempelvis en produkt har utgått vårt sortiment eller ej finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar. Vi förbehåller oss även rätten till konstruktionsändringar utan särskilt meddelande. Vi reserverar oss även för eventuella saldofel i webbutiken. Vi reserverar oss också för tryckfel och för att bildillustrationer kan avvika från levererad produkt, men om sådan situation skulle uppstå har du som kund alltid rätt att reklamera varan. Vi reserverar oss även för kostnadsförändringar utanför vår kontroll, men det pris som står i kassan på hemsidan är dock det pris som gäller, såvida detta inte är uppenbart felaktigt.

Betalningsvillkor

Du kan välja att betala med:


Vi tar inte ut någon faktureringskostnad.

Vi innehar SSL-certifikat samt uppfyller kraven för PCI DSS, vilket gör att det är säkert att genomföra kortbetalningar via smaskin.se. Vi följer även PUL (PersonUppgiftsLagen) när privatpersoner handlar.

För privatpersoner är olika lagar tillämpliga beroende på hur betalningen sker. Om betalningen sker på nätet men varorna hämtas i butik eller skickas är det Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som gäller. Om konsumenten väljer att både hämta och betala sin order i butik är det Konsumentköplagen som gäller.

Ångerrätt och reklamation

Retur, företag
Om du inte är nöjd med varan eller har köpt fel skickar du tillbaka den inom 14 dagar och betalar för returfrakten. Glöm inte att alltid kontakta oss innan. Använd vårt formulär för retur och reklamation som du hittar här ». Varan skall återsändas i oanvänt skick och i sin originalförpackning, annars kan returavdrag ske. Med specialbeställningar menas varor som är utanför ordinarie sortiment för Schuchardt Maskin eller varor som tillverkas på beställning, exempelvis sågblad. Använda varor och specialbeställningar återtas inte. Vi löser inte ut paket mot postförskott eller efterkrav.

Reklamation, företag
Om inget annat anges lämnar vi ett års garanti vid fabrikations- och materialfel. Varan skall inte ha utsatts för onormal användning eller vanvård. Garantin omfattar inte slitagedelar eller förbrukningsartiklar. Vi förbehåller oss rätten att antingen reparera varan eller ersätta den med ny. Vid retur av reklamerad vara skall denna vara rengjord och väl emballerad. Glöm inte att kontakta oss innan. Använd vårt formulär för retur och reklamation som du hittar här ».Vi lämnar instruktion om lämplig returfrakt på vår bekostnad.

Ångerrätt, privatpersoner
För privatpersoner gäller i princip samma som för våra företagskunder. Du har rätt att inom 14 dagar från mottagandet av varan ångra ditt köp och står då för returfrakten. Vårt formulär för retur och reklamation ska fyllas i före en retur, vilket du hittar här ». Det går även att använda Konsumentverkets egen blankett. Varan ska skickas tillbaka i oförändrat skick samt i sin originalförpackning. Vårdslöst använda varor och specialbeställningar återtas inte. Med specialbeställningar menas varor som är utanför ordinarie sortiment för Schuchardt Maskin eller varor som tillverkas på beställning, exempelvis sågblad. Om originalförpackning saknas eller det finns tydliga tecken på att returnerad produkt är använd kan prisavdrag komma att ske upp till 30% på varans värde. Vi löser inte ut paket mot postförskott eller efterkrav.

Vid nyttjande av ångerrätt har du som kund rätt att få återbetalning för hela beloppet inom 14 dagar från det att Schuchardt Maskin meddelats. Återbetalning kan dock komma att dröja till dess att varan åter har anlänt till Schuchardt Maskin eller på annat sätt kan bevisas har returnerats. Återbetalning sker på samma sätt som orderns betalningssätt. Vid nyttjande av ångerrätt står du som kund för returfrakten. För kostnad för att returnera varor rekommenderar vi att kolla med PostNord eller annat fraktbolag för aktuella priser. Fraktkostnad för retur av vara som går på pall varierar beroende på var i Sverige den skickas ifrån, men räkna med ca 650 kr och uppåt. Kontakta oss om du behöver hjälp med detta.

Reklamation, privatpersoner
Vi följer Allmänna ReklamationsNämnden’s (ARN) rekommendationer vid en eventuell tvist kring reklamationer, vilka du hittar på www.arn.se. ARN går även att nå via Box 174, 101 23 Stockholm. Använd vårt formulär för retur och reklamation vid en eventuell reklamation, eller maila oss på info@smaskin.se om det är några frågor. Den europeiska kommissionen har sedan februari 2016 en plattform för EU's konsumenter och näringsidkare som syftar att ge samtliga chans till prövning utanför domstol av tvister vid gränsöverskridande e-handel. Denna sida hittas på följande länk: https://webgate.ec.europa.eu/odr

Enligt konsumentköplagen har du som kund 3 år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. En reklamation behöver göras inom skälig tid från att felet har upptäckts, vilket anses vara 2 månader. Fram till 6 månader efter köp har säljaren bevisbördan för att felet inte var ursprungligt. Efter 6 månader ligger bevisbördan istället på konsumenten.

Vid reklamation av vara har du som kund rätt att få återbetalning inom 14 dagar från det att Schuchardt Maskin meddelats. Återbetalning kan dock komma att dröja till dess att varan åter har anlänt till Schuchardt Maskin eller på annat sätt kan bevisas har returnerats. Återbetalning sker på samma sätt som orderns betalningssätt. Vid reklamation återbetalas även eventuella fraktkostnader eller andra kostnader som uppstått samt att Schuchardt Maskin står för returfrakten.

Garanti

Om inget annat anges lämnar vi ett års garanti vid fabrikations- och materialfel. Varan ska inte ha utsatts för onormal användning eller vanvård och garantin omfattar inte slitagedelar och förbrukningsvaror. Vi förbehåller oss rätten att reparera varan eller byta ut den. Vid retur av reklamerad vara skall denna vara väl rengjord och omsorgsfullt emballerad.

Transportsskador

Enligt försäljningsvillkoren ovan övergår ansvaret för varan till köparen i och med att varan lastats på bil hos oss. Eventuell transportskada skall därför omgående anmälas till chauffören alternativt det fraktbolag som anlitats.

Övriga kostnader

Schuchardt Maskin AB tar inte ut några expeditionsavgifter, faktureringskostnader eller emballage/pallkostnader. Vi har ingen miniminivå för att behandla en order. Notera emellertid att fraktkostnaden per order är 150 kr för brev och paket samt 650 kr för pallgods.